Kompozytor fal mózgowych

"Ruch muzyczny" Nr 2/2022, s. 41-42

Lucier nie ograniczał się do eksperymentowania z materiałem dźwiękowym,
brzmieniem, czy też do intelektualnych gier z przyzwyczajeniami publiczności.
Eksperyment nabierał u niego głębszego znaczenia poprzez dotknięcie
tajemniczej elektrofizjologii człowieka.

Alvin Lucier podczas koncertu w Berlinie w 2019 roku, fot. Beniamin Głuszek

Muzyka wzrokowych potencjałów wywołanych

"Glissando" - strona internetowa, 2016

(...) osiągnięto imponujący efekt: sparaliżowani od wielu lat muzycy mogli znów współtworzyć wykonanie utworu muzycznego. Było to możliwe dzięki zastosowaniu aparatury EEG (elektroencefalografu), za pomocą której monitorowano fale mózgowe wspomnianych muzyków.

eeg

Muzyka zapisana w pracy mózgu

"Glissando" 32/2017, s. 11

Techniki obrazowania pracy mózgu wykorzystywane są w twórczości muzycznej na wiele sposobów. Muzycznej interpretacji zapisów EEG dokonał już w 1961 roku Krzysztof Penderecki w utworze Polymorphia na 48 instrumentów smyczkowych. Co ciekawe, wykorzystane zapisy EEG stanowiły rejestrację reakcji neurofizjologicznych związanych z percepcją Trenu Ofiarom Hiroszimy. Po ponad pięćdziesięciu latach podobny proces zastosował Eduardo Reck Miranda w swoim utworze Symphony of Minds Listening, wykorzystując zapisy fMRI (pomiary przepływu krwi w mózgu) aktywności mózgów trzech osób słuchających drugiej części 7. Symfonii Beethovena.

Emocjonalny neurofeedback i dźwięk.

Nowe spojrzenie na przestrzeń pomiędzy kompozytorem i słuchaczem,"Glissando" 31/2017

Punktem wyjścia do napisania tego artykułu była kompozycja The Space Between Us Eduardo R. Mirandy. Wykonanie tego utworu związane jest z pomiarem pobudzeń emocjonalnych metodą EEG u występującej na scenie śpiewaczki i jednej osoby z widowni.

Praktyka neuromuzyczna

"Glissando" 29/2016

Przemyślenia na temat doświadczeń zdobytych podczas pierwszych interaktywnych wystaw Neuromuzyka. Dużo informacji technicznych na temat stosowanych urządzeń. Rozważania nad różnicami między podejściem kompozytorskim i obserwacyjnym w muzycznej pracy z EEG.

Zabawki, muzyka i mózg

"Glissando" 27/2015


Technika EEG może być zastosowana nawet w zabawkach dla dzieci. W tekście wymieniam i opisuję "neurozabawki" dostępne na rynku w 2015 roku. Dużo uwagi poświęcam przedsięwzięciom artystycznym rozwijanym dzięki modyfikacjom zabawek EEG oraz technicznym aspektom samych modyfikacji.

Manifest neuromuzyki? Music for Solo Performer Alvina Luciera

"Glissando" 25/2014

W artykule omawiam pierwszą w historii kompozycję muzyczną wykonywaną jedynie poprzez aktywność mózgu mierzoną metodą elektroencefalografii (EEG). Choć utwór Music for Solo Performer istniał wtedy od 49 lat, nie stanowił do tej pory głównego tematu żadnego artykułu w języku polskim. Na łamach czasopisma "Glissando" rozważam, jak zmienia się percepcja utworu z perspektywy tytułowego "Solo Performera" oraz jakie konsekwencje wynikają z tej zmiany. Podejmuję wątki zerwania z tradycjami kultury muzycznej i analizuję nowe wyzwania, ale także ograniczenia dla sztuki opartej o biofeedback.